Prawidłowe ustawienie zbieżności albo rozbieżności zapewnia równoległy bieg kół, gdy pojazd jest w ruchu. Nieprawidłowe ustawienie zbieżności może mieć ujemny wpływ na stabilność i kontrolowanie biegu pojazdu.
Zbieżność mierzona jest, w zależności od zastosowanego przyrządu, jako kąt albo wartość liniowa.
Wpływ pochylenia koła może być porównany z tendencją stożka do toczenia się w kierunku swego wierzchołka Rys. 3.C. W związku z tym koła posiadające dodatnie pochylenie wykazują tendencję do odbiegania od siebie podczas toczenia, natomiast koła o ujemnym pochyleniu tocząc się wykazują tendencję do zbliżania się do siebie.
Pochylenie koła mierzone jest w stopniach przy kołach w położeniu do jazdy na wprost.
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy jest odchyleniem sworznia zwrotnicy od pionu w kierunku linii środkowej pojazdu Rys. 4.A.
Przy pojazdach ze sworzniami kulistymi kąt pochylenia sworznia zwrotnicy to linia przebiegająca przez oś obrotu tych sworzni.
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy Rys. 4.A i kąt pochylenia koła rys. 4.C tworzą łącznie kąt sumaryczny Rys. 4.B. Linie utworzone do pomiaru pochylenia koła i kąta pochylenia sworznia zwrotnicy przecinają się. Jeżeli punkt przecięcia leży poniżej płaszczyzny jezdni, to wielkość ta określana jest jako dodatni promień zataczania Rys. 4.D. Jeżeli punkt przecięcia znajduje się powyżej płaszczyzny jezdni, to mówimy o ujemnym promieniu zataczania.
Mały promień zataczania przyczynia się do lepszej stabilności podczas prowadzenia pojazdu. Przy pojazdach z układem hamulcowym działającym po przekątnej ujemny promień zataczania stabilizuje układ kierowniczy pojazdu, gdy siła hamowania kół przednich nie jest równa.
Niektórzy producenci samochodów wprowadzili system kierowanych kół tylnych, które mogą działać na kilka różnych sposobów. Działanie podstawowego systemu polega na tym, że koła tylne skręcają w tym samym kierunku, co koła przednie przy prędkościach ok. 30-50 km/h Rys. 7.A. Bardziej złożony system pozwala na skręcanie kół tylnych w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich przy małej prędkości Rys. 7.B, a przy wzrastającej prędkości sprowadza je do skrętu w tym samym kierunku, co koła przednie. Większa stabilność, możliwość uzyskania wyższej prędkości na zakrętach oraz polepszenie manewrowości pojazdu należą do najważniejszych zalet kierowanych kół tylnych.
Przed przystąpieniem do regulacji układu kierowniczego kół tylnych należy koniecznie zapoznać się z instrukcjami producenta pojazdu.
Jeżeli dane do pomiaru geometrii kół podane są przez producenta przy założeniu określonego obciążenia, to podane jest również rozłożenie tego obciążenia w pojeździe. Obciążenie, w zależność od producenta i modelu pojazdu, należy rozłożyć na siedzenia przednie Rys. 10.A, siedzenia tylne Rys. 10.B oraz bagażnik Rys. 10.C, ewentualnie występuje kombinacja tych trzech możliwości.
Już w początkowym okresie eksploatacji pojazdu podwozie obniża się w wyniku zużycia się sprężyn zawieszenia. Aby uwzględnić to przy ustawianiu zawieszenia producenci dostarczają tabele z odpowiednimi danymi ustawień geometrycznych, które należy stosować w połączeniu z pomiarami wysokości zawieszenia podwozia. W takich przypadkach wartości te i odpowiednie punkty pomiarowe zostaną podane.
Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół jest przyczyną nadmiernego zużycia opon. Ilustracja pokazuje wpływ zbyt dużej zbieżności albo rozbieżności kół na profil opon. Zbyt duża zbieżność kół powoduje tworzenie się luźnych płatów gumy i zużycie na zewnętrznej płaszczyźnie opony Rys. 11.A, natomiast zbyt duża rozbieżność kół powoduje tworzenie się luźnych płatów gumy i zużycie na wewnętrznej płaszczyźnie opony Rys. 11.B.
Przed rozpoczęciem kontroli i regulacji geometrii kół pojazdu ciśnienie we wszystkich czterech oponach musi być sprawdzone i wyrównane.
Przed rozpoczęciem kontroli geometrii kół należy upewnić się, czy wszystkie koła zostały wyposażone w opony o prawidłowych rozmiarach, a opony na jednej osi mają takie same rozmiary.
Przed pomiarem geometrii kół należy wykonać następujące czynności:
Wszystkie podane sposoby regulacji dotyczą także zawieszenia kół tylnych.
Siedziba firmy: | Oddział sprzedaży i serwisu: |
ul. Gdańska 99 85-022 BYDGOSZCZ NIP: 554-10-13-465 Regon: 091182763 |
ul. Szosa Gdańska 26 86-031 OSIELSKO |
PRECYZJA - SERVICE Sp. z o.o. zajmuje się kompleksowym wyposażaniem serwisów samochodowych w urządzenia diagnostyczne. Dzięki naszej 25-letniej tradycji jesteśmy firmą o dużym doświadczeniu, dającą naszym klientom poczucie stabilnego i bezpiecznego partnerstwa.
86-031 OSIELSKO
ul. Szosa Gdańska 26
sales@precyzja-service.pl
serwis@precyzja-service.pl
autodata@precyzja-service.pl
Dział Handlowy tel. 0-52 325 10 26
Dział Serwisu tel. 0-52 325 10 18
Dział Autodata tel. 0-52 325 10 31
Prezes Zarządu
tel: 52 3251012
maciej.lipski@precyzja-service.pl
Kierownik Serwisu
tel: 52 3251023, kom: 603695460
slawek.winiecki@precyzja-service.pl